Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Titkos memórianövelők

2012.05.09

Rágó

Hiszed vagy sem a rágógumi növelni tudja az éberséget és a memóriát - nos, talán. Legalábbis ez a következtetése két  orvosi cikknek, amik az Appetite című folyóiratban jelentek meg 2002-ben és 2004-ben. Ezekben a kutatásokban, azok az egyének akik rágóztak a teszt ideje alatt jobban feleltek meg, mint azok akik nem. Habár a pontos oka annak, hogy a rágózás miért élesíti a memóriát még nem tiszta teljesen, egy magyarázat azt mondja, hogy a rágózás közben gyorsabbodik a szívverés, így több vér jut az agyba.

Amit ez jelenthet neked és a memóriádnak: Mielőtt elkezdenéd megmenteni a memóriádat különböző fajta "életmentő" rágógumival vedd figyelembe, hogy ennek az állításnak a valóságalapján még mindig dolgoznak. Leszámítva ezt a két kutatást, még semmi más nem bizonyította a rágózásnak ezen hatásait, habár az újabb kutatásokban is meg lehet találni, hogy a rágózás növeli az éberséget - talán ezért is ilyen közkedvelt a labdajátékosok körében.

Testmozgás

Bár a férfiak többet mozognak a nőknél, még ez sem jelenti azt, hogy elég testmozgást végeznének. Természetesen a férfiak már unják és rosszul vannak azoktól a mondatoktól, hogy a testmozgás milyen egészséges és hasznos, de most itt az ideje, hogy összeszedjünk pár új és hasznos feladatot. Rengeteg cikk az elmúlt évtizedből bebizonyította már, hogy a testmozgás nagyon jó memórianövelő. Valójában a kalóriaégetés segíthet abban, hogy megtaláld a kulcsod. Egy 2008-as kutatás alapján (PNAS Folyóirat) a kalóriaszegény étrend nagyon hasznos hatásokat tehet az egészséges, öregedő memória érdekében.

Amit ez jelenthet neked és a memóriádnak: Felejtsd el a sajtburgert és a sültkrumplit!  Menj a szabadba és mozogj! Menj biciklivel dolgozni, a lépcsőt használd a lift helyett, a kevés testmozgás is jobb, mint a semmi. Jobb minél előbb elkezdeni, és ingyen van!

Koffein

Az egyik leginkább vitatott élelmiszer cikk a koffein, de sok támógatója van mindkét oldalról az egészségügyi vitákban. Sokan becsmérelik jótékony hatásait, sokan rágalmazzák az egészségtelen hatásai miatt. Habár, azzal senki sem tud vitába szállni, hogy a legerősebb éberséget fenntartó szer a koffein (következésképpen a memóriát is javítja). Különböző kutatások szerint - az elmúlt 5 évből - a koffein fellendíti a rövidtávú memóriát, az idősebb nőket megvédi a memóriaveszteségtől és az Alzheimer kór memóriaveszteségét is visszafordíthatja.

Amit ez jelenthet neked és a memóriádnak: Mielőtt gyorsan elmennél meginni egy kávét, hogy kezeljed a hosszútávú memóriaveszteségedet, vedd figyelembe, hogy a koffeinnek negatív hatásai is vannak! Maradj a biztonságos, mértékes fogyasztásnál. Járj utána, keress rá pár online egészségügyi útmutatóra, hogy csökkenthesd a kockázatot.

Nappali szunyókálások

A következő titkos tippünk valószínűleg ellentmond az előzőnek. Elvégre elég nehéz elcsípni egy kis nappali alvást, ha egész nap gürcölsz. Ha sokat ábrándozol, akkor ezt jó lesz hallanod: a tudomány megerősítette, a nappali szúnyókálások javítják a nyílt memóriát. Ezt a memóriádat használod, amikor tényeket tárolsz (például amikor magolsz a témazáróra).

Amit ez jelenthet neked és a memóriádnak: Ha egész nap gürcölsz, ne félj beiktatni egy kis alvást. De vigyázz, ne legyen 45 percnél hosszabb, és ne érd el a mélyalvás szakaszt, máskülönben a jótékony hatások elvesznek.


Többé nem titok

Ki gondolta volna, hogy a legátlagosabb szokásaink jótékony hatással lehetnek a memóriánkra? Habár a titok kiszivárgott, ne feledd - mindent csak mértékkel.